Pátek, 25 července, 2025

7 Tipů, jak působit sebevědomě i v situacích, které vás stresují

Share

Pracovní pohovor, prezentace v práci, nebo obhajoba projektů ve škole – všechny tyto aktivity a mnohé další si žádají řádnou dávku klidu a sebevědomí. Co když ale sebevědomí vůbec nejste? Měli byste se těmto výzvám vyhýbat? Naopak! Vypadat sebevědomě můžete, i když cítíte přesný opak. Podívejte se jak na to.

Věděli jste, že lidé, kteří působí sebevědomě jsou oblíbenější, mají větší vliv a dosahují vyššího sociálního statusu? I když je člověk sebevíc připravený, může ho vykolejit spousta věcí – od přísného kolegy, přes široké publikum, až po kontakt s cizím člověkem. Přestože nepřekypujete sebevědomím, existuje pár triků, které vám pomohou sebevědomě alespoň působit.

  1. Šaty dělají člověka

Není sice zcela dané, že sebevědomí pramení ze vzhledu. Ale věřte, že když budete dobře vypadat, budete se cítit mnohem odhodlanější. První dojem je extrémně důležitý a velkou část prvního dojmu dělá právě to, jak vypadáte. Není tedy od věci správně odhadnout outfit podle typu události.

Pamatujte také, že to není jen o šatech. Péči byste měli věnovat i make-upu, úpravě vlasů nebo vhodné obuvi. Působit elegantněji vám mohou pomoct i vhodně zvolené módní doplňky.

Dámy by si také měli dát pozor na to, aby nepůsobily příliš vyzývavě. Na pracovní porady a pohovory i na projektové prezentace volte outfit nejlépe bez výstřihu, nebo s menším a decentním výstřihem.

Pánové naopak mohou mít problém s tím, že budou vypadat příliš ležérně. Na takto důležité schůzky nikdy nechoďte v kraťasech. Základem by měla být alespoň košile s dlouhým rukávem a tmavé kalhoty.

Vždy samozřejmě záleží na charakteru akce a také na kultuře firmy. V některých společnostech je nutné nosit business oblečení denně, v jiných se nemusíte bát přijít ani v teplákách.

TIP: Elegantní zlaté hodinky jsou nejen stylovým doplňkem, ale mohou vám také pomoci cítit se sebevědoměji.

  1. Oční kontakt na prvním místě

Stát před publikem může způsobit úzkost z toho, že na vás všichni zírají. Snažte se toho využít. Klíčem k úspěchu je právě oční kontakt. Když budete koukat do země, do stropu, nebo těkat očima z místa na místo, je velmi očividné, že jste právě vykročili ze své komfortní zóny.

Skvěle působí, vybrat si několik osob v publiku, které jsou vám sympatické a máte z nich dobrý pocit. Při prezentaci, tak věnujte pozornost těmto osobám a jednou za čas je vystřídejte.

Problém ovšem může být při komunikaci jen s jednou osobou. Zde pomáhá zas to, že se budete soustředit na barvu očí vašeho komunikačního partnera, a to alespoň ve chvíli, kdy mluví on.

  1. Správný postoj

Nervózní člověk má tendenci se hrbit. Jestliže na sobě nechcete dát nervozitu a nátlak znát, dbejte na postoj a držení těla. Na chvilku si představte, že jste spolkli pravítko, vypněte hrudník a ramena mějte uvolněná. Ať už jednáte s jednotlivcem nebo ve skupině, nikdy se o nic neopírejte.

Při prezentaci taky doporučujeme nedělat, jak se říká, žádný tělocvik. Nehrajte si s propiskou, s klíčema, ani ničím jiným, nepřešlapujte z místa na místo, ani se nijak nekolébejte. Zkuste stát chvíli klidně. Můžete používat různá vhodná gesta, ale všeho s mírou. Pokud máte prezentaci, využijte ji a nebojte se ukazovat na jednotlivé body či obrázky.

  1. Sebejistý stisk ruky

Podání ruky také umí udělat své. Když váš stisk bude jako leklá ryba, velký dojem pravděpodobně neuděláte. Na druhou stranu se ale nesnažte společníkovi ruku rozdrtit příliš pevným stiskem.

TIP: Víte, jak posílit svou mužnost a sebevědomí?

  1. Vřelé poklepání na rameno

Pokud budete chtít vyjádřit svou náklonnost, vřelost a sebedůvěru současně, nebojte se při podání ruky letmo a lehce dotknout jeho ramene. Opatrní ale buďte, pokud je daný člověk z jiné kultury. Narušit jeho osobní prostor je to poslední, co byste chtěli.

  1. Otevřenost

Když si před sebou založíte ruce dlaněmi dovnitř, dáváte najevo nervozitu a odměřenost. V ostatních to může vyvolat nepříjemné pocity. Při prezentaci je dobré mít ruce maximálně na úrovni žaludku, ale uděláte lépe, necháte-li je otevřené. Jestliže naopak sedíte u stolu na poradě, ruce nechte na stole, neopírejte si hlavu jako v hospodě a nezakládejte je na prsou.

  1. Klidná a srozumitelná řeč

Ať už se jedná o prezentaci, pracovní pohovor nebo důležitou poradu, vždy se snažte mluvit pomalu a nasaďte trošku hlubší hlas, který v sobě skrývá jakési charisma. Jestliže je spěch právě váš problém, zkuste dělat mezi slovy delší pauzy a nechte jednotlivá slova déle a lépe vyznět. Nechte si prostor na nádechy a neříkejte dlouhé příběhy na jeden dech.

Nezapomínejte ani na správnou artikulaci. Když vám nikdo nebude rozumět, z celého vašeho výstupu si nic neodnese a je také pravděpodobné, že vás po pár větách přestane poslouchat. S artikulací vám může pomoci trénink. Současně je také dobré si projev vyzkoušet doma nanečisto.

TIP: Základem každého vztahu je právě komunikace. Víte, jak si vybudovat šťastný partnerský vztah?

Závěr

Zdravá sebedůvěra je jednoznačně klíčem k úspěchu. Přestože preferujeme spíše upřímnost, otevřenost a autenticitu, někdy je dobré, nechat své pocity pod pokličkou a neukázat svou slabost. Někomu se tyto tipy možná budou zdát nereálné, ale nebojte, praxe vás jistě posune dopředu.

Klára Kohoutová, PoctiveSEO.cz

Obsah

Mohlo by se vám líbit

Další články autora