Řídíte firmu a chcete držet krok s nejnovějšími trendy? CRM a ERP systémy poskytují jasnou konkurenční výhodu. Ale protože se ve světě informačních technologií vše mění rychlostí blesku, je třeba sledovat nejnovější trendy a implementovat je dříve než konkurence. Abychom vám ušetřili čas, shrnuli jsme, jaké vymoženosti v oblasti CRM a ERP systémů budou tématem příštího roku.
Protože víme, jak snadno se dá v záplavě IT a byznys zkratek ztratit, nejprve rychle zrekapitulujeme pojmy CMR a ERP.
Co je CRM?
CRM (z anglického Customer Relationship Management) znamená řízení vztahů se zákazníky. Jednoduše řečeno vám tento systém pomůže porozumět potřebám zákazníků a efektivněji řídit prodej a komunikaci s nimi. CRM systém je obvykle propojen s dalšími informačními systémy, podporuje řízení prodeje, poskytuje užitečné informace, integruje se do sociálních médií a usnadňuje týmovou komunikaci. Díky CRM můžete lépe shromažďovat a třídit důležité informace o svých zákaznících a současně efektivně vyhodnocovat obchodní aktivity své společnosti.
Co je ERP?
ERP (z anglického Enterprise Resource Planning) se obvykle překládá jako plánování podnikových zdrojů nebo jako podnikový informační systém. V zásadě jde o komplexní typ softwaru, který pomáhá společnostem, a především pak jejich vedení, zefektivnit interní firemní procesy v oblastech jako akvizice, prodej, skladování, finance nebo třeba HR. ERP systém tedy zlepšuje celkové fungování podniku a jeho finanční situaci.
CRM trendy pro rok 2022
- Mobilní CRM
Telefony používáme dnes a denně. Někteří manažeři či „obchoďáci“ je mají téměř přirostlé k ruce. Zákazníci si na nich prohlížejí webové stránky a nakupují produkty. Proč toho tedy nevyužít? Mobilní telefon v některým oblastech stále více nahrazuje počítače a notebooky. Proto mají mnohé softwary tendenci přecházet do mobilních telefonů. CRM software není výjimkou. Objevují se CRM aplikace, které fungují v telefonu stejně dobře jako na desktopu.
I když tento software v mobilu přináší mnohé výhody, je zde třeba dávat velký pozor na bezpečnost. Vzhledem k tomu, že se CRM systém zabývá citlivými a často uživatelsky chráněnými daty a mobilní zařízení se dají snáze hacknout, musí být v tomto případě kyberbezpečnost naprostou prioritou.
Tip: Podívejte se také na trendy v kyberbezpečnosti a komplexního rádce, jak se chránit na všech frontách.
- Umělá inteligence a automatizace
Umělá inteligence (AI) už není jen zajímavým prvkem sci-fi literatury nebo filmů, ale stává se běžnou součástí našich životů. Stejně jako v jiných odvětvích i v CRM je žhavým tématem. Díky cloudu je implementace AI snazší i pro střední a menší podniky.
Prvním pozitivem umělé inteligence pro CRM systém je, že vám pomůže s prediktivní analýzou a upozorní vás na užitečné typy dat. Můžete tak snadněji předvídat nákupní chování zákazníků. Umělá inteligence vám také pomůže se segmentací zákazníků tím, že poskytne další informace o tom, jak se vaši zákazníci při nákupech chovají. To vám umožní lépe zacílit prodejní a marketingové kampaně. V neposlední řadě vám AI umožní používat chatboty a voiceboty, které za vás ve velké míře obstarají zákaznický servis. Především mohou pracovat i mimo pracovní dobu vašich zaměstnanců.
Takový trend platí i pro IoT, tedy internet věcí. Očekává se, že do roku 2025 bude po celém světě více než 64 miliard zařízení IoT. Ta budou pro podniky neocenitelným pomocníkem. V oblasti CRM můžete s technologiemi IoT analyzovat a uspokojovat potřeby svých klientů novými a proaktivními způsoby, které byly dříve nepředstavitelné.
Podobně je AI prospěšná i EPR systémech, ale o tom dále.
- Sociální CRM
Sociálním CRM se myslí propojení sociálních sítí s CRM systémem. Díky němu získáte lepší přehled o tom, co vaši fanoušci publikují a můžete tak svůj marketing lépe zaměřit na svou cílovou skupinu. Lépe porozumíte vztahu zákazníků k vaší značce a získáte ucelený přehled o svých (i potenciálních) klientech. Také můžete rychleji a lépe reagovat na komentáře a budovat pevnější vztahy se zákazníky.
ERP trendy pro rok 2022
- Personalizovaný ERP software
Univerzální ERP řešení budou minulostí. Trendem je poskytovat firmám plánovaní podnikových zdrojů přesně na míru, aby odráželo potřeby společnosti. Systémy budou v budoucnu pravděpodobně obsahovat rozsáhlejší uživatelské rozhraní, které uspokojí různorodé potřeby společností. Také integrace s jiným softwary se stane samozřejmostí. Ostatně už nyní je ve většině případů standardem.
- ERP v mobilu
Podobně jako u CRM bude mobilní verze ERP jednou ze základních funkcí systému. ERP software v mobilním telefonu umožní mimo jiné pracovat odkudkoliv a kdykoliv, což ocení především zaměstnanci pracující na dálku. Stejně jako v případ CRM je zde největší výzvou dobré zabezpečení.
- ERP v cloudu
Cloudové ERP není samo o sobě novinkou, ale až nyní sledujeme jeho výrazný vzestup. S narůstající popularitou cloud computingu čím dál více dodavatelů nabízí možnost ERP hostovaného v cloudu. Díky tomu jsou ERP systémy dostupnější pro malé a střední podniky, které se navíc nemusí starat o údržbu a aktualizace systému. Trhu v současnosti dominují SaaS ERP. Některé firmy upřednostňují hybridní ERP řešení, které kombinuje cloud i místní software (on-prem).
- Automatizace a využití umělé inteligence
Podobně jako u CRM systémů i u plánování podnikových zdrojů je umělá inteligence, a především pak automatizace, hlavním trendem. Inteligentní ERP řešení (známé také jako iERP) zvládnou vytvářet pracovní postupy, snižovat chyby, zkracovat dobu načítání informací a mnohé další. Automatizují hodiny rutinních procesů a poskytnou tak zaměstnancům více času, který mohou využít na hodnotnější práci. Analyzují také vaše historická data a kombinují je s informacemi z jiných oddělení. Systém pak může navrhnout efektivnější způsoby provádění interních firemních procesů.